Immer gerade aus! - Reisverslag uit Skellefteå, Zweden van Wouter & Samantha - WaarBenJij.nu Immer gerade aus! - Reisverslag uit Skellefteå, Zweden van Wouter & Samantha - WaarBenJij.nu

Immer gerade aus!

Door: Sam

Blijf op de hoogte en volg Wouter & Samantha

22 Mei 2015 | Zweden, Skellefteå

Al vroeg werden we gewekt door een fijne buurman die om 6:45 uur met veel geweld zijn ontbijt klaarmaakte. Wat kan een mens lawaai maken bij zo'n simpele handeling van een boterham smeren! We konden ook niet veel langer blijven liggen, aangezien de zon dusdanig hard haar best deed om ons uit de tent te branden. Het leek wel of we in zuid Frankrijk stonden ipv in Stockholm :-)

Na het ontbijt waren we klaar voor vertrek...nog 1 laatste keer naar het toilet voordat we weer een kleine 400 kilometer zouden rijden. Daar stond ik ineens oog in oog met een hert op 3 meter! Ze schrok alleen dusdanig van mijn verschijning (dikke ogen van de slaap) dat ons oogcontact helaas maar van korte duur was. Schichtig bleef ze daarna op veilige afstand wachten totdat ik weer richting motor zou lopen...

De rit vandaag voerde over de grote wegen. Ons was al verteld dat het midden van Zweden mooier is, maar dan kost de hele rit naar de Noordkaap bijna 3 dagen extra. Even afzien dus...vrij saaie kilometers met opnieuw erg veel wind!
Eind van de middag kwamen we aan op de camping in Njurunda. Daar hebben we al vrij snel de tent op moeten zetten, omdat er een behoorlijk buienfront aankwam. Mooi plekje aan het water, geen enkele andere tent (wie gaat er met deze temperaturen dan ook in een tent slapen), alleen wat meerkoeten, Niels Holgorsson ganzen en luidruchtige Zweden die een disco in de caravan hielden...
De hele nacht heeft het geregend en vlak voordat de wekker ging werd het gelukkig weer droog! Alles kon droog ingepakt worden en om 11:00 uur waren we klaar om weer wat rubber te slijten.

Deze dag laveerden we tussen de buien door. De route was gelukkig een stuk mooier en dat maakte een enkel buitje een heel, heel klein beetje aangenamer. Het is nooit fijn als je letterlijk de bui ziet hangen! We reden verder langs mooie meren en over glooiende wegen. Maar hoe anders kunnen landen zijn: in IJsland bijvoorbeeld heb je ieder half uur een totaal ander landschap. Hier rijd je 4 dagen en er verandert bijna niets :-)

De eerste camping in de buurt van Skelleftea was nog dicht, dus zijn we doorgereden naar de stadscamping. Deze was zeker weten open. Daar aangekomen bleek deze onderaan de skipiste te liggen, met hier en daar nog een hoopje sneeuw in de berm. Na lang beraad een plekje opgezocht met veel gras ipv modder: oons bint zuunig (op de spullen) :-)

Uiteraard hadden we weer veel bekijks bij het aankomen rijden. Een vriendelijke zwaai en een oneliner doet vaak wonderen...ook in dit geval! We hadden de eerste haring nog niet in de grond zitten of we werden uitgenodigd voor een BBQ. Als hongerige wolven konden we dit niet afslaan natuurlijk ;-). Vervolgens hebben we de hele avond bij onze 'Zweedse vrienden' gegeten en gedronken. Het was een gezellig avond waarbij we zelfs nieuwe woorden hebben geleerd en uitleg gekregen over de Zweedse mijl! De uitnodiging voor volgend jaar staat ook al...we denken er nog even over na!
Om 24:00 uur iedereen toch maar een goede nacht gewenst: morgen gaat de reis door naar Finland! We willen wel een beetje fit zijn :-)