Naaldbomen, rendieren en een nieuw land! - Reisverslag uit Äkäslompolo, Finland van Wouter & Samantha - WaarBenJij.nu Naaldbomen, rendieren en een nieuw land! - Reisverslag uit Äkäslompolo, Finland van Wouter & Samantha - WaarBenJij.nu

Naaldbomen, rendieren en een nieuw land!

Door: Sam

Blijf op de hoogte en volg Wouter & Samantha

25 Mei 2015 | Finland, Äkäslompolo

De zondag begon in Skelleftea met weinig wolken aan de lucht. Een simpel ontbijtje gegeten (we hadden gisteren geen tijd meer om naar de supermarkt te gaan). Uiteindelijk om 11:00 uur door onze kennissen uitgezwaaid, de een al foto's nemend, de ander met zonnebril rustig zittend op haar stoel. De kater slaat ook hier weleens toe blijkt...

Het begin van de reis verliep erg voorspoedig. Al vrij snel hadden we een behoorlijk aantal kilometers gereden en moest er weer getankt worden. Even de benen strekken, een lekker broodje eten en wat drinken. Daarna ging de reis eindelijk niet meer over snelwegen, maar over provinciale wegen. En net daar waar ze niet waarschuwen voor rendieren die over kunnen steken, zijn ze er wel! Eerst 2, rustig grazend aan de kant van de weg. Later nog eens 3, maar verderop hadden we toch bijna een overheerlijke biefstuk te pakken! Wij stonden rustig op een parkeerplaats te kijken naar deze beesten, toen er een Volvo aan kwam scheuren die deze 7 beesten overduidelijk over het hoofd had gezien...een snelle uitwijk manoeuvre van hem deed ons verplichtten tot boodschappen die avond.

Verderop passeerden we de poolcirkel. Een bord deed ons hieraan herinneren, de rest was behoorlijk vergane glorie. Blijkbaar is het toch niet zo bijzonder, maar voor ons op de motor wel :-) even snel een fotomomentje...nu we er toch zijn ;-)

De reis vorderde voorspoedig, een laatste tankbeurt net voor de grens met Finland (we blijven gierige Hollanders toch?!? ) en nog 40 kilometer te gaan voor bestemming Äkäslompolo. Ik ben erg benieuwd hoe het er uit ziet in de zomer. In de verte heb ik Yllas (de berg waarop je kunt skiën) al zien liggen met nog een mooie besneeuwde top. Een hele week hier met Liesbeth geweest in de winter van '14 en maar 1 dag een glimp op kunnen vangen. Dat lijkt vandaag wel anders! Het is nu prachtig weer en hoe ironisch: maar een paar graden warmer!
Het was supergaaf om over de brug (zie foto) te rijden met mijn motor. Gewoon 2200 kilometer noordwaarts met mijn motor! Best een beetje trots op mijzelf :-)

Bij aankomst in Äkäslompolo werden we hartelijk ontvangen en de sleutel van onze cabin zat al in de deur. Heerlijk even 2 nachten vertoeven in een mooi houten huis. Voorzien van alle gemakken en zoals het hoort in Finland: een eigen sauna!
Een laatste blik op de thermometer voordat we gingen slapen gaf een temperatuur van 1.0 graad Celcius! Wat waren we blij dat we bij voorbaat al niet voor een camping hadden gekozen!

Vandaag, maandag 25 mei, is het een rustdag voor ons. De was zit erin, we kunnen even het reisblog bijwerken en vanmiddag gaan we lekker even een klein rondje rijden door het dorp. Op zoek naar vriendje Atlas wellicht. Ik moet nog een knuffel geven vanuit Nederland (toch Liesbeth? ) aan deze mooie Husky!

Morgen gaat de reis door naar het mooie Noorwegen, ook daar hebben we een mooie cabin geboekt. Het is tenslotte morgen Wouters verjaardag, dus dat mag gevierd worden!

Tot de volgende blog!

• 25 Mei 2015 - 14:45

Herman En Margo Tromp:

Hallo globetrotters, we volgen jullie via Google Maps en kunnen dan ook even "rondkijken". Erg mooi en een indrukwekkende voorspoedige reis op de motor. Het reisverslag is erg leuk geschreven. Heel goed dat je vandaag even een rustdag hebt en weer in een gewoon bed kan slapen. Goeie reis verder en hou hem recht.
    Groetjes van ons.

• 25 Mei 2015 - 14:45

Liesbeth:

Halloooo lieverds, wat fijn om te lezen dat alles goed gaat en jullie mooie dingen zien!
    Uiteraard mocht je atlas zien dan geef hem een knuffel van me, wat een prachtig beest..
    Wouter mag je sowieso vast een knuffel geven voor zijn verjaardag morgen, aangezien ik ergens rondhang letterlijk en daar dan niet aan denk. Wouter, wil jij Sam van mij dan weer een knuffel geven? Omdat ze zo lief is? Geniet lekker daar en van jullie rustdag! XX Lies

• 25 Mei 2015 - 20:23

Nienke:

Wat leuk om zo een beetje mee te genieten van jullie avontuur! Wat schrijf je leuk Sam, en een fijne verjaardag Wouter!
    Liefs Nienke

• 28 Mei 2015 - 18:50

Leandra:

Je hebt die muts in de supermarkt toch hopelijk wel gekocht?